Siłownia, fitness - Energym kraków
cennik   |    kontakt


       
NOWOŚCI | lifestyle | kultura | trening | promocje
Efekt After Burn - leżąc, chudnij!

Walka z nadwagą czy redukcja body fat percentage z 7 na 6 procent… spalanie tłuszczu jest niełatwym zadaniem, a im bliżej ideału, tym bardziej cały proces zaczyna zwalniać. Zadanie z pozoru banalnie proste: “wydawać więcej, spożywać mniej kalorii” okazuje się być trudne, gdy dochodzi do niego zbilansowana dieta i trudy życia codziennego. Z pomocą przychodzi efekt After Burn, który przyspiesza metabolizm i zmusza organizm do wykorzystania rezerw tłuszczowych.


after burn

Jak to działa?

After Burn nie jest oficjalną nazwą całego procesu. To, co zachodzi, w rzeczywistości nazwano zwiększoną potreningową konsumpcją tlenu [ang. Excess post-exercise oxygen consumption (EPOC)]. Czemu wskaźnik EPOC jest tak ważny? Ten, kto uważał na lekcjach chemii, powinien już wiedzieć. Spalanie tłuszczu to proces chemiczny. Trójglicerydy (lipidy magazynowane w formie podskórnej tkanki tłuszczowej) składają się z węgla, wodoru i tlenu. Aby zapoczątkować reakcję chemiczną, należy je utlenić, dzięki czemu przekształcą się w wydalany przez płuca dwutlenek węgla (84%), wodę (16%) i energię. A co to ma wspólnego z EPOC? Stosując odpowiednie techniki, można zwiększyć spoczynkowe zużycie tlenu o 4-13% nawet do 38 godzin po treningu. 4-13% może wydawać się niewielkim wynikiem, więc użyjmy prostego porównania:

 

Trening to praca nad własnym ciałem, a sylwetka jest formą wypłaty.

Podwyżki rzędu 4-13% w pracy raczej nie odmówisz. Czemu masz rezygnować z tej?

 

Czyli jak to naprawdę działa?

Zasadniczo, chodzi o przekraczanie własnych limitów i pokazanie własnemu ciału, że musi być gotowe na wszystko. To bardzo prosty mechanizm, również poparty nauką i teorią ewolucji. Siedzący tryb życia, pozbawiony zrywów wysiłku (imitujących polowanie lub ucieczkę) i dostatek jedzenia dają organizmowi sygnały, że może wziąć sobie wolne. Metabolizm zwalnia, a tkanka tłuszczowa tworzy się “na czarną godzinę”, jako zapasowy mechanizm obronny. Jak w takiej sytuacji pokazać własnemu ciału, że mimo wszystko warto zachować formę? Podpowiadamy: niekoniecznie biegając przez godzinę w miarowym tempie. Oczywiście, jako ćwiczenie aerobowe/cardio, zwiększy to zużycie tlenu o około 60 ml na kilogram masy ciała - dlatego też walka z nadwagą zachodzi szybciej i za pomocą prostszych ćwiczeń, niż redukcja BFP. Ale co jeszcze zwiększa konsumpcję tlenu o około 60 ml/kg? 5 minut sprintu. Tak, PIĘĆ minut.

 

Wziąwszy pod uwagę, że do spalenia 10 kilogramów tłuszczu potrzebne jest około 30 kilogramów tlenu, człowiek każdego dnia konsumuje mniej-więcej 550 litrów (786 g) tlenu, to przez samo oddychanie spalamy nieco ponad 260 gram tłuszczu dziennie. Przy pomocy odpowiedniej diety i planu treningowego uwzględniającego zwiększający EPOC trening interwałowy, możliwe jest zwiększenie tej liczby do niemal 300 gram w stanie spoczynku. Dieta bogata w białka, pozbawiona cukrów prostych i ograniczająca szybko przyswajane węglowodany pomoże w regulacji metabolizmu, dzięki czemu organizm jeszcze chętniej sięgnie po rezerwy tłuszczowe. O kaloriach spalonych samym treningiem nie wspominając…

 

Dzięki diecie, regularnemu treningowi i ciężkiej pracy możesz zmienić swoją sylwetkę nie do poznania. Zróbmy to razem w Energym Kraków! Sprawdź grafik zajęć fitness