Siłownia, fitness - Energym kraków
cennik   |    kontakt


       
NOWOŚCI | lifestyle | kultura | trening | promocje
Jak obliczyć BMI? Oblicz swoją idealną wagę

Z problemem utrzymania idealnej wagi boryka się coraz więcej osób, nie tylko w krajach zamieszkiwanych przez narody powszechnie uznawane za otyłe, ale także w tych, w których dostęp do zdrowego pożywienia, w tym tanich owoców i warzyw, jest nieograniczony. Jak prawidłowo obliczyć BMI i po co to robić?


Po co właściwie obliczać BMI?

Żeby wyjaśnić, dlaczego w ogóle warto obliczać BMI, należy pokrótce wyjaśnić, czym on jest. BMI (Body Mass Index) to jeden z najprostszych wskaźników, który można wyliczyć samodzielnie na podstawie określonego wzoru, bez konieczności wizyty u specjalisty. Warto pamiętać, że nie daje on szczegółowej wiedzy ani na temat naszego zdrowia, ani tego, jaki procent naszego ciała stanowią mięśnie, a jaki tłuszcz. Nie zmienia to faktu, że BMI jest bardzo przydatne w określeniu, czy nasza waga mieści się w normie przyjętej dla naszej płci, wieku i wzrostu, czy może czas najwyższy zmienić sposób żywienia i wdrożyć zdrowe nawyki, które pozwolą zrzucić zbędne kilogramy. Wskazania BMI warto potraktować jako pierwszy sygnał mówiący o tym, że mamy do czynienia z nadwagą lub otyłością, ale też z problemem odmiennej natury, czyli niedowagą. Idealna waga to cecha przypisana każdemu organizmowi, podobnie jak wzrost. Aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie, należy utrzymywać ją w tej normie. Obliczaniu BMI służy więc głównie troska o kwestie zdrowotne, choć zapewne wiele osób poszukuje obiektywnych wytycznych względem swojego wyglądu, ufając punktowi odniesienia, który podpowiada im, czy już powinny zacząć się odchudzać, czy też nie ma takiej potrzeby. 


Jak obliczyć BMI

Jak prawidłowo obliczyć BMI?

Aby obliczyć swoje BMI, wystarczy wagę podaną w kilogramach podzielić przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Uzyskany wynik należy porównać z przedziałami BMI, aby sprawdzić, czy otrzymany wskaźnik mieści się w normie.

Oto one:

  • niedowaga: <18,5
  • wygłodzenie: < 16
  • wychudzenie: 16 - 16.99
  • niedowaga: 17 - 18.49
  • norma: 18.5 - 24.99
  • nadwaga: 25 - 29.99
  • I stopień otyłości: 30 - 34.99
  • II stopień otyłości: 35 - 39.99
  • otyłość skrajna: > 40

Warto pamiętać, że przedziały BMI odnoszą się do osób dorosłych. Dzieci i młodzież, w okresie intensywnego rozwoju, mogą uzyskiwać wyniki nieprzystawalne do powyższych. Obie te grupy podlegają zupełnie innym zasadom interpretacji BMI i określania optymalnej wagi.

Jakie są różnice w BMI kobiet i mężczyzn?

Zgrabna sylwetka stanowi tak samo silny atut w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Atrakcyjność fizyczna zawsze miała duże społecznie znaczenie. Współcześnie jest utożsamiana ze szczupłym ciałem. Jeśli chodzi o różnice w BMI kobiet i mężczyzn warto wiedzieć, że w przypadku pań prowadzących niską lub umiarkowaną aktywność fizyczną, wskaźnik ten może dawać całkiem wiarygodny wynik. Natomiast w przypadku mężczyzn prowadzących aktywny tryb życia, ćwiczących regularnie na siłowni i rozbudowujących mięśnie, wskaźnik BMI może fałszować stan rzeczywisty i być zbyt prosty. Istnieją bowiem panowie, którzy ważą dość dużo, jednak ich ciało jest zbudowane w dużej mierze z mięśni. A, jak wiadomo, ważą one więcej niż tłuszcz. W takich sytuacjach zdecydowanie lepiej poddać się bardziej skomplikowanemu i profesjonalnemu badaniu, określającemu skład procentowy ciała.