Siłownia, fitness - Energym kraków
cennik   |    kontakt


       
NOWOŚCI | lifestyle | kultura | trening | promocje
Kiedy wrócić do treningów po ciąży

Kiedy na świat przychodzi dziecko, niejednokrotnie wszystko zostaje postawione na głowie. Dawne zwyczaje i aktywności schodzą na dalszy plan, bo ze względu na maleństwo trudniej wygospodarować zarówno energię, jak i czas. Odnalezienia motywacji do treningów mogą nie ułatwiać także hormonalne wahania nastrojów. Jak więc rozsądnie wrócić do aktywności po porodzie?


Daj sobie czas

Nie zmuszaj się do regularnych treningów zaraz po zakończeniu ciąży. Każdy organizm jest inny i nawet jeśli całe dziewięć miesięcy przebiegało książkowo, teraz Twoje ciało może potrzebować trochę więcej czasu by wrócić do pełnej formy. Ginekolodzy oraz położne sugerują, aby kobiety w połogu były dla siebie wyrozumiałe i uważały na swój stan bardziej niż zwykle. Organizm po naturalnym porodzie potrzebuje bowiem około 6 tygodni, a po cesarskim cięciu nawet 12 tygodni na regenerację.

Ciało dopomina się treningu 

Oczywiście jeśli byłaś aktywna przed i w trakcie ciąży Twoje ciało może wcześniej zacząć sygnalizować ponowną potrzebę ruchu. W takim przypadku powinnaś skontaktować się ze swoim lekarzem prowadzącym, a następnie z fizjoterapeutą, którzy doradzą jak rozważnie, nie robiąc sobie krzywdy, wrócić do aktywności fizycznej. Podpowiedzą Ci także, kiedy nadejdzie odpowiedni moment na pierwszy trening po ciąży

Małymi kroczkami do celu

Okres połogu, czyli minimum 6 tygodni po ciąży nie musi być czasem, który spędzisz przykuta do kanapy. Jeśli czujesz się na siłach już kilka dni po porodzie możesz zacząć wykonywać proste ćwiczenia oddechowe. W porozumieniu ze swoim lekarzem stopniowo wprowadzaj do planu dnia także ćwiczenia rozluźniające i odciążające kręgosłup oraz stawy. Przede wszystkim pracuj jednak nad wzmocnieniem mięśni dna miednicy. Do ogólnego pobudzenia ciała świetnie sprawdzą się spacery, które nie tylko poprawią Twoje samopoczucie, ale także odpowiednio dotleniają organizm. 

Działaj rozważnie

Nie zapominaj, że przez ostatnie miesiące Twoje ciało wykonało ogrom ciężkiej pracy, dlatego nie od razu będzie gotowe na duży wysiłek. Pierwsze treningi po ciąży nie powinny obejmować ćwiczeń obciążających mięśnie brzucha oraz nie powinny być zbyt intensywne. Z tego powodu zalecamy ostrożny powrót do aktywności fizycznej od ćwiczeń dla początkujących. Twoje mięśnie muszą na nowo nauczyć się jak wykonywać poszczególne ćwiczenia. Skup się na ich prawidłowym działaniu, a gubienie kilogramów i modelowanie figury zostaw na później. Twoim aktualnym priorytetem powinno być przypomnienie swojemu ciału jak ma dobrze funkcjonować. 

Słuchaj swojego ciała i je zaakceptuj

Jeśli na tym etapie nie będziesz w stanie wykonać jakiegoś ćwiczenia, odpuść. Świat się z tego powodu nie zawali, a wykonując ćwiczenia na siłę Twoje zdrowie może ucierpieć. Fizyczny trening po ciąży to nie wszystko, nie zapominaj także o zrównoważonej diecie. Pomoże ona w prawidłowej regeneracji, ważne, aby dostarczała Ci wszystkich witamin i minerałów, których potrzebuje teraz Twój organizm podczas karmienia piersią. Dzięki odpowiedniej diecie i lekkiej aktywności fizycznej z pewnością odnajdziesz w sobie dodatkowe pokłady energii. To z kolei wpłynie na poprawę Twojego samopoczucia, a jak powszechnie wiadomo szczęśliwa mama to także szczęśliwe dziecko.