Siłownia, fitness - Energym kraków
cennik   |    kontakt


       
NOWOŚCI | lifestyle | kultura | trening | promocje
Jak obliczyć BMI?

Jak obliczyć BMI? Dla niektórych kalkulator BMI jest wyrocznią, inni traktują go jako wskazówkę do obliczenia prawidłowej masy ciała. Dzięki niemu możemy w prosty sposób określić, czy nasza sylwetka odpowiada wzorcowi. Czym jest wskaźnik BMI, jak go obliczyć i w jaki sposób interpretować wynik?


 

Wskaźnik BMI – co to znaczy?

 

Nazwa BMI to skrót od angielskich słów Body Mass Index oznaczających dosłownie wskaźnik masy ciała. Opracowany został przez belgijskiego statystyka Adolfa Queteleta w 1832 roku na podstawie obserwacji zależności masy ciała od wzrostu danej osoby. Z tego powodu wskaźnik BMI bywa również nazywany wskaźnikiem Queteleta. Co możemy wywnioskować po wyliczeniu wskaźnika BMI?

To najprostszy i najszybszy sposób, by zweryfikować, czy zawartość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie jest w normie czy też jej ilość jest nieprawidłowa. Pomaga to w postawieniu wstępnej diagnozy lekarskiej oraz monitorowaniu stanu organizmu, a także w określeniu, czy nasza dieta i styl życia dobrze nam służą, czy też są przyczyną nadwagi lub niedowagi. 

 

Jak obliczyć BMI – kalkulator online

 

Najprostszym sposobem na obliczenie wskaźnika BMI jest skorzystanie z kalkulatora online. W sieci można znaleźć wiele prostych narzędzi, które to ułatwią. Wystarczy podać płeć, aktualną wagę oraz wzrost, a następnie pojawi się wynik, często opatrzony krótką informacją o klasyfikacji i interpretacji. 

Należy jednak pamiętać, że wskaźnik BMI to jedynie wskazówka, a nie wyrocznia. Oprócz prostych wyliczeń należy brać pod uwagę również wiele innych czynników, takich jak ogólny stan zdrowia, choroby towarzyszące, inne wskaźniki dietetyczne, wiek, a także stopień mineralizacji oraz gęstości kości.

Jak obliczyć BMI?

 

Jak obliczyć BMI ręcznie? 

 

Wskaźnik BMI to prosty, mało skomplikowany wzór matematyczny. Jeśli nie mamy problemów z liczeniem w pamięci, nie będziemy potrzebowali niczego, oprócz wiedzy na temat naszej masy ciała i wzrostu. Warto jednak posilić się kalkulatorem, żeby mieć pewność, że wszystkie obliczenia dokonane zostały prawidłowo.

Wzór na BMI jest bardzo prosty – masa ciała podana w kilogramach dzielona jest przez wzrost w centymetrach do kwadratu. Ważne jest także uwzględnienie płci osoby badanej – kobiety o tym samym wzroście i masie ciała będą miały prawdopodobnie większą zawartość tłuszczu, ponieważ biologicznie prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej u kobiet jest wyższa niż u mężczyzn.

 

Klasyfikacja BMI – interpretacja wyniku

 

Wynik wskaźnika BMI podaje się zgodnie z podstawową lub rozszerzoną klasyfikacją. Pierwsza wyróżnia cztery oceny wagi: niedowagę (poniżej 18,5  kg/m²), wartość prawidłową (18,5-24,9 kg/m²), nadwagę (25-29,9 kg/m²) oraz otyłość (powyżej 30 kg/m²). 

Rozszerzona klasyfikacja wyróżnia trzy dodatkowe stopnie niedowagi i otyłości. Są to niedowaga (17-18,5 kg/m²), wychudzenie (16-17 kg/m²) oraz wygłodzenie (poniżej 16 kg/m²), a także otyłość I stopnia (30-34,9 kg/m²), otyłość II stopnia (35-39,9 kg/m²) i otyłość III stopnia (powyżej 40 kg/m²).

Wszystkie te klasyfikacje nie uwzględniają jednak przypadku dzieci. Jak obliczać BMI u osób poniżej 18 roku życia? Tu sytuacja jest bardziej skomplikowana, ponieważ wyliczenia powinny być zmodyfikowane i naniesione na siatki centylowe. W takim wypadku dobrze jest skorzystać z kalkulatora BMI dla dzieci, by ustalić wynik zgodnie z wiekiem i płcią dziecka.