Siłownia, fitness - Energym kraków
cennik   |    kontakt


       
NOWOŚCI | lifestyle | kultura | trening | promocje
Jak zacząć uprawiać Muay Thai?

O Muay Thai mówi się często jako o najbardziej wymagającym i zarazem bezwzględnym sporcie walki. Boks tajski w potocznym tłumaczeniu określany jest jako „sztuka ośmiu kończyn”, ponieważ wyprowadzane ciosy są tu nie tylko pięściami, lecz również kolanami, łokciami oraz przez kopnięcia goleniem. Co zainteresowany Muay Thai amator powinien wiedzieć przed rozpoczęciem treningów oraz czy może się on do nich w jakiś sposób przygotować?


Muay Thai kiedyś i współcześnie


 Muay Thai pochodzi z Tajlandii, gdzie cieszy się mianem „sportu narodowego”. Tajowie od najmłodszych lat zapoznają się z technikami tej sztuki walki – dzieci powszechnie praktykują tam „sparingi”, które traktują jako formę zabaw podwórkowych.

Początki boksu tajskiego przypadają na okolice XIII wieku, kiedy sport ten w dużej mierze skupiał się na rytualnych oraz estetycznych elementach. Obecnie niewiele szkół uczy starej formy Muay Thai. Kluby zdecydowanie częściej decydują się na nauczanie boksu tajskiego w bardziej sportowej, „ringowej” formie.

Do Polski boks tajski dotarł w latach 90-tych XX wieku. Choć może nie jest on tu tak popularny jak boks klasyczny czy kickboxing, tak wciąż znajduje sobie nowych zwolenników chcących spróbować swoich sił w tej wymagającej dziedzinie.

 

Trening Muay Thai

 

Dlaczego właśnie Muay Thai?

 Muay Thai jest sportem ogólnorozwojowym, angażującym wszystkie partie ciała. Regularne treningi boku tajskiego poprawiają kondycję, zwiększają siłę i koordynację ruchową. Ze względu na to, że typowy trening Muay Thai trwa od 60 do 90 minut, a zawodnik przez cały ten czas jest w intensywnym ruchu, tak spalanie zbędnej tkanki tłuszczowej odbywa się tu w błyskawicznym tempie. Z tego względu polecany jest w szczególności osobom pragnącym zadbać o swoją sylwetkę, a także ogólnie usprawnić swoje ciało.

Boks tajski to doskonałe rozwiązanie w momencie, gdy potrzebujemy pozbyć się gromadzonego przez dłuższy czas napięcia oraz stresu. Trenowanie Muay Thai jest praktyką wykonywaną nie tylko dla ciała, lecz również dla psychiki. Testowana jest tu cierpliwość zawodnika oraz samozaparcie w dotarciu do wyznaczonego wcześniej celu. Przebyte treningi i związane z nimi stopniowe efekty wpływają na poczucie pewności siebie zawodnika – nie tylko na sali treningowej, lecz również w życiu codziennym.

 

Jak zacząć trenować boks tajski?

 W momencie, gdy przyszły zawodnik podjął już decyzję, że chciałby podjąć wysiłek i zapoznać się z technikami walki Muay Thai, musi on przede wszystkim dokonać rozeznania pod względem klubów sportowych. W większych miastach będziemy mieli więcej opcji, dlatego ważne jest zorientowanie się w osiągnięciach różnych trenerów. Wiedza o tym, że wybrana przez nas osoba jest zarówno dobrym zawodnikiem, jak i dobrym nauczycielem doda nam pewności, że jesteśmy we właściwym miejscu i dodatkowo zmotywuje nas do wysiłku.

Jeśli planujemy rozpocząć swoje treningi dopiero za pewien czas, możemy się do nich nieco przygotować przez regularne wykonywanie ćwiczeń kondycyjnych oraz siłowych. Warto skupić się tutaj na pracy z ciężarem własnego ciała – tak wykonane ćwiczenia wzmacniające dadzą przyszłemu zawodnikowi podstawę pod treningi boksu tajskiego.