Trening obwodowy – co to jest i jak go wykonać na siłowni?

W dzisiejszym świecie ciężko jest znaleźć czas na regularny trening. Każdy marzy o tym, by jak najszybciej osiągnąć założony cel, zwiększyć wytrzymałość i poprawić sylwetkę. Właśnie dla takich osób doskonałym rozwiązaniem jest trening obwodowy, który w ostatnich latach stale zyskuje na popularności. Co powinniśmy o nim wiedzieć?

Trening obwodowy – co to jest i o co w nim chodzi?

Trening obwodowy jest swego rodzaju połączeniem ćwiczeń o charakterze siłowym z treningiem cardio. Wykonuje się go w seriach kilku ćwiczeń, robiąc określoną liczbę powtórzeń. W zależności od doświadczenia oraz rodzaju wybranego treningu, robi się bardzo krótkie przerwy pomiędzy seriami, lub nie robi się ich wcale. Dzięki takiej formie ćwiczeń trening obwodowy jest doskonałym sposobem na rozwinięcie wytrzymałości mięśniowej, pozbycie się zbędnych kilogramów czy poprawę kondycji.

Sam dobór ćwiczeń w treningu obwodowym zależny jest od celu, jaki sobie postawimy. Mogą to być ćwiczenia skoncentrowane na podniesieniu wytrzymałości, siłowe, siłowo-kondycyjne i specjalistyczne, dopasowane do potrzeb konkretnej dyscypliny sportowej. Niewielka ilość przerw pomiędzy konkretnymi seriami sprawia, że trening zajmuje mniej czasu i jest znacznie bardziej intensywny. W ten sposób podkręca się metabolizm, a mięśnie dostają bardzo mocny impuls do szybkiego rozwoju. W treningu obwodowym bardzo ważna jest regularność – na początku należy poświęcić około 20-25 minut 2-3 razy w tygodniu.

Ćwiczenia w treningu obwodowym

Plan treningu obwodowego

Każdorazowo plan treningu obwodowego dobiera się do naszej obecnej kondycji i wytrzymałości. Na początku należy ustalić nie tylko rodzaj ćwiczeń, ale także ilość obwodów, którą jesteśmy w stanie wykonać podczas jednego treningu. Jeśli jesteśmy początkujący, możemy zacząć np. od jednego obwodu na trening i później stopniowo zwiększać ich ilość, a także zaangażowanie podczas ćwiczeń.

Ćwiczenia powinny być tak dobrane, by angażować wszystkie kluczowe partie mięśni. Oznacza to, że w poszczególnych seriach powinny znaleźć się ćwiczenia zarówno na biceps i triceps, ramiona, klatkę piersiową, brzuch, nogi oraz plecy.

Trening obwodowy na siłowni

W teorii jesteśmy w stanie wykonać trening obwodowy zarówno w domu, jak i na siłowni. Jednak chcąc robić to w domu, musimy mieć zapewnione odpowiednią ilość miejsca do ćwiczeń, a także sprzęt, który wykorzystamy do treningu. Najważniejsza jest mata treningowa oraz hantle, jednak warto zainwestować również w bardziej profesjonalne sprzęty.

Decydując się na trening na siłowni, nie musimy martwić się dostępnością konkretnych narzędzi. Różne rozmiary hantli, kettlebell, a także sprzęty ułatwiające niektóre ćwiczenia pozwalają nam stworzyć konkretny plan treningowy, który najlepiej odpowie na nasze potrzeby. Nie mamy właściwie żadnych ograniczeń, które pojawiają się w treningu domowym.

Dodatkowo, zwłaszcza na początku swojej przygody z treningiem obwodowym, możemy skorzystać z pomocy profesjonalisty i poprosić trenera personalnego o przygotowanie planu ćwiczeń oraz czuwanie nad poprawnością ich wykonywania. Biorąc pod uwagę intensywność tego rodzaju treningu, takie wsparcie może być niezbędne, by ustrzec nas przed kontuzją i pomóc prawidłowo rozwinąć formę.