FAQ: fitness dla początkujących

1. Czym jest fitness?


Fitness = odchudzanie – ten popularny skrót myślowy jest jak najbardziej prawdziwy, ale znacznie zawęża szlachetną ideę stojącą za tą formą treningu. Decydując się na uprawianie fitnessu, powinieneś mieć świadomość, że to nie tylko modne zajęcia, ale i wybór pewnego sposobu życia. Co się kryje za nazwą? Formuła życia, której podstawowe elementy sprowadzają się do zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej i zasłużonej regeneracji. To nie tylko spalanie tkanki tłuszczowej, a także treningi wzmacniające i poprawiające kondycję. Fitness może w pewien sposób odmienić Twoje życie o 180 stopni – oczywiście w pozytywnym znaczeniu tego sformułowania 😉

2. Jak fitness wpływa na zdrowie?


Chcesz wyrzeźbić sylwetkę i zrzucić zbędne kilogramy? Fitness jest idealny dla osób z nadwagą i otyłością – przyspiesza przemianę materii i spala odłożony tłuszcz. Co więcej, ćwiczenia są nawet zalecane przez lekarzy. Poprzez regularny wysiłek poprawiasz swoją kondycję, sprawność fizyczną oraz wyzwalasz dodatkowe pokłady energii, tak bardzo potrzebne w natłoku codziennych obowiązków.

3. Jak często ćwiczyć?


Raz w tygodniu? Trzy razy? A może należy ćwiczyć codziennie? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Natomiast warto zastosować się do przesłania płynącego z zasady, że Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem, czyli długie i wytrwałe działania zawsze przynoszą oczekiwane wyniki. Zalecana liczba treningów? 3 do 5 treningów w tygodniu. Najważniejsze jest zachowanie odpowiednich interwałów pomiędzy workout’ami, żeby uniknąć sytuacji, w której trenujemy przez 3 kolejne dni, a przez następne 4 kompletnie nic nie robimy. – mówi trener fitness w Energym Kraków.

4. Fitness czy siłownia?


Trening na siłowni na pewno pomoże Ci wzmocnić mięśnie, ale jeżeli jesteś początkującym, to lepiej wybrać fitness. Ćwiczenia na siłowni skupiają się przede wszystkim na wzmocnieniu mięśni, także, jeśli dawno nie byliśmy aktywni, to lepiej poprawę kondycji zacząć od zajęć fitness, np. treningu ogólnorozwojowego. Tak jak w życiu, tak też na siłowni: wszystko zależy od zamierzonego efektu.

5. Jak ubrać się na zajęcia?


Z konieczność posiadania specjalnego stroju na fitness jest jak z miejskimi legendami – zawierają ziarno prawdy, ale większość jest dziełem ludzkiej wyobraźni. Nie zwracaj uwagi na modny krój, a na elastyczność i przepuszczalność ubrania. W przypadku kobiet bardzo ważny jest odpowiedni wybór biustonosza – musi być idealnie dopasowany do ciała. Koronkową bieliznę z fiszbinami zostawiamy na inną okazję. Podejmujesz decyzję o zmianie swoich nawyków, strzepujesz kurz z ubrania, otwierasz stronę internetową i chcesz zapisać się na zajęcia fitness. Jednak czasami ciężko jest się odnaleźć w dżungli obco brzmiących nazw. Nie martw się! Razem z Tobą przeanalizujemy najpopularniejsze zajęcia. Po nitce do kłębka.

6. To co, aerobik?

LOW IMPACT AEROBIK tzw. lekki aerobik.

Pod tym szyldem znajdziemy zajęcia wykorzystujące różnego rodzaju układy choreograficzne, charakteryzujące się niską lub średnią intensywność. Co więcej, wszystkie elementy ćwiczeń przeprowadzane są przy permanentnym kontakcie jednej stopy z podłożem. Brak dynamicznych zrywów i naskoków chroni stawy oraz kości przed przeciążeniem, co niestety – szczególnie na początku – potrafi zniechęcić do treningów. Komu polecamy tę formę treningu? Każdemu, kto boryka się z nadwagą, osteoporozą we wczesnym stadium rozwoju, skoliozą II stopnia, a także… początkującym. Zajęcia rekomendowane są wszystkim tym, którym zależy na redukcji tkanki tłuszczowej.

HI IMPACT AEROBIK

Krótka charakterystyka? Zdecydowanie cięższa i bardziej dynamiczna forma treningów, a co za tym idzie – obarczona większym przeciążeniem stawów. Tempo wykonywania układów choreograficznych jest bardzo wysokie i sprzężone z dużą ilością podskoków. Zajęcia polecamy osobom, które są świadome swojej kondycji i stanu zdrowia.

HI-LO

Hybryda wcześniej omawianych zajęć, czyli ćwiczeń o średniej i dużej intensywności. Głównym założeniem przyświecającym tej formie treningu jest poprawa działania układu sercowo-naczyniowego. Jednak zajęcia mogą w znacznym stopniu obciążać stawy.

7. Jak efektywnie pozbyć się tkanki tłuszczowej?

FAT BURNING


Co do zasady forma treningu jest podobna do ćwiczeń wykonywanych podczas HI-LO – nadrzędnym celem jest skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej. W jaki sposób? Filozofia jest bardzo prosta: dzięki utrzymywaniu stałej, umiarkowanej intensywności ćwiczeń. Dodatkowym atutem FAT BURNING’u jest nieskomplikowany, łatwy do nauczenia układ choreograficzny, zawierający zarówno kroki typu LOW (jedna stopa praktycznie nie odrywa się od podłoża), jak i różnego rodzaju skoki oraz podbiegi, które umożliwiają uzyskanie pożądanego obciążenia. Na co zwracać uwagę? Najważniejsza jest wiedza i doświadczenie instruktora. Zajęcia dedykowane są osobom, którym zależy na redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej, a więc przeznaczony m.in. dla ludzi otyłych. Poszczególne elementy treningu dobierane są z zachowaniem odpowiednich proporcji pomiędzy intensywnością a przeciążeniem układu kostno-stawowego. – mówi trenerka fitness z Energym Kraków. Dzięki spersonalizowanemu podejściu nasi klienci wychodzą z treningu zadowoleni i zmotywowani, co jest bardzo potrzebne przy dążeniu do wymarzonej sylwetki. – dodaje.

ABT


Płaski brzuch, jędrniejsze pośladki i szczupłe uda – dzięki serii intensywnych ćwiczeń wyszczuplisz te 3 newralgiczne części swojego działa.

TBC


TBC? Zajęcia 2w1, tj. połączenie popularnych, przyspieszających puls aerobowów z ćwiczeniami wzmacniającymi. Wszystko przy akompaniamencie rytmicznej muzyki.

8. Dance aerobik – tańczyć każdy może!

DANCE AEROBIK
Funky, hip-hop, sexy class czy latino aerobik – to tylko jedne z wielu stylów tanecznych wykorzystywanych w tej formie zajęć. Zapisując się na dance aerobik, na pewno poprawimy koordynację, pamięć ruchową oraz wytrzymałość. Jakiś czas temu pisaliśmy o zumbie, która ostatnio jest bardzo popularną odmianą tego typu zajęć.


To co, nie taki fitness straszny? 🙂


Zapraszamy na trening fitness do Energym!