Siłownia, fitness - Energym kraków
cennik   |    kontakt


       
NOWOŚCI | lifestyle | kultura | trening | promocje
Stretching - ćwiczenia na rozciąganie całego ciała dla każdego

Stretching, tak często zaniedbywany jako element treningu, jest niezwykle ważnym elementem ćwiczeń. Prawidłowe rozciąganie ma ogromny wpływ na efektywność pracy mięśni oraz ich rozwój i elastyczność. Doskonale może sprawdzić się również jako osobna jednostka treningowa. Czym jest stretching i dlaczego warto o nim pamiętać?


Co to jest stretching?

Wbrew pozorom stretching nie opiera się wyłącznie na rozciąganiu mięśni. To przede wszystkim zajęcia oddechowe, które pozwalają rozluźnić i naciągnąć poszczególne partie ciała. Stretching może być wyłącznie elementem treningów siłowych i wydolnościowych, ale równie dobrze sprawdzi się jako osobna jednostka treningowa.

Ma za zadanie przeciwdziałać skracaniu się mięśni w wyniku treningów siłowych. Można wyróżnić dwa jego rodzaje – statyczny oraz dynamiczny. Pierwszy rodzaj wykonywany jest po ukończeniu treningu siłowego lub wydolnościowego, a także może funkcjonować jako osobny zestaw ćwiczeń. Opiera się na ćwiczeniach polegających na utrzymaniu nieruchomej pozycji przez kilkadziesiąt sekund. W tym czasie dochodzi do mocnego rozciągnięcia mięśni, a także ich uelastycznienia.

Stretching dynamiczny wykonuje się przed rozpoczęciem właściwego treningu. Jak nazwa wskazuje, ćwiczenia polegają na chwilowym rozciągnięciu mięśnia i szybkim powrocie do poprzedniej pozycji. Dzięki temu zwiększa się wydajność mięśni, a ciało przygotowuje się do pracy na pełnych obrotach.

Prawidłowe rozciąganie a efektywność treningu

Jakie są efekty regularnego stretchingu? Pierwsze, co da się zauważyć to poprawa zakresu ruchu, zwłaszcza w czasie wykonywania bardziej złożonych ćwiczeń. Ograniczenia fizyczne często sprawiają, że niektóre elementy treningu są wykonywane nieprawidłowo. Dzięki rozciągnięciu przed i po treningu poprawia się wydajność mięśni, a co za tym idzie – łatwiej jest wykonać trudne ćwiczenie.

Bardzo ważnym aspektem jest także zmniejszenie podatności na kontuzje. Odpowiednio rozgrzane i ukrwione mięśnie przed treningiem lepiej przygotowują ciało do wysiłku, a regularne rozciąganie po ćwiczeniu pozwala zachować optymalną długość mięśni i zapobiega ich skracaniu. Poprawia to także w znacznym stopniu regenerację po treningu.

stretching

Bezpieczny stretching – jak uniknąć błędów w rozciąganiu?

Kluczowym aspektem bezpiecznego rozciągania jest spokojny oddech, który wyznacza rytm ćwiczeniom. Bardzo ważny jest również odpowiedni nacisk – zbyt głębokie rozciąganie może prowadzić do poważnego urazu, a zbyt lekkie nie przyniesie żadnych efektów. Dobrze, jeśli ćwiczenia przebiegają pod okiem trenera, który zaprezentuje prawidłową technikę ćwiczeń zarówno w wersji dynamicznej, jak i statycznej, a także będzie sprawował kontrolę, by zarówno sposób ich wykonania, jak i nacisk i oddech były odpowiednio dopasowane do możliwości trenującego.

Bardzo ważne jest również, by stretching był regularny. Przynajmniej raz w tygodniu warto wygospodarować czas, w którym cały trening będzie oparty na ćwiczeniach rozciągających, a zarówno przed, jak i po treningu siłowym lub wydolnościowym należy zapewnić sobie parę minut na rozgrzanie i rozluźnienie mięśni. To pozwoli uniknąć kontuzji i prawidłowo przygotować ciało do ćwiczenia, a po zakończeniu treningu pomoże zrelaksować napięte mięśnie i zapobiec zakwasom.